Translate

Pokonanie najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego


   29 września 2012 r. przeszedłem z łuczywem najdłuższy w Polsce tunel kolejowy pod małym Wołowcem na trasie Wałbrzych - Kłodzko. Są to dwa równoległe, proste, stopowe, jednotorowe, tunele kolejowe wydrążone pod Małym Wołowcem (720 m n.p.m.). Pierwszy tunel o długości 1560 m wydrążono w latach 1876–1879. Drugi równoległy o rekordowej długości 1601 m, wydrążono w latach 1907–1912. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 181 m. Tunele wykonano w obudowie murowej z bloczków kamiennych, częściowo z cegły klinkierowej, a miejscami ze wstawkami elementów obudowy żelbetowej.  Wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców( por. zdjęcie). Kształt tuneli eliptyczny, szerokość 4,8 m, wysokość 5,8 m. W ociosach tuneli wykonano kilkanaście wnęk ucieczkowych i rewizyjnych układu odwadniania tuneli. W celu odprowadzenia spalin w połowie tunelu wydrążono w skale szyb wentylacyjny (komin) służący do przewietrzania, a między równoległymi tunelami wykonano pięć przecinek łączących (z czego do dziś trzy pozostały drożne), które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne.


 Na załączonym  zdjęciu przechodzę przez łączący oba tunele przecinek.





Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza